סגנונות תקשורת
הצורך בתקשורת הוא צורך בסיסי וחיוני לכל אדם, שמטרות שונות לו:
להעביר מידע, לבקש מידע, להביע רגשות, להעלות רעיונות ודעות, להביע צרכים, לבקש סיוע וכו'.
הגדרה מילונית של תקשורת אומרת:
"תהליך באמצעותו נערכים חלופי מידע בין פרטים, תוך שימוש במערכת סמלים, סימנים והתנהגויות" (וובסטר).
"תקשורת היא תחום בחברה ובמדע שמהותו העברת מידע בין שני משתתפים או יותר. המשתתפים יכולים להיות שני בני אדם, בעלי חיים ואף מחשבים" (ויקיפדיה).
בתהליך התקשורת משתתפים לפחות שני אנשים – מוען ונמען, כאשר התקשורת מתרחשת בדרכים שונות – תקשורת מילולית הכוללת: דיבור, קריאה וכתיבה ותקשורת בלתי מילולית, הכוללת: שפת גוף במובן הרחב של המלה – תנועות גוף, הבעות פנים וטון דיבור.
תקשורת היא אפוא, אחד הכלים המשמעותיים ביותר בהתנהלות חיינו, בתחום האישי, בתחום החברתי ובתחום העסקי – הדבר חשוב לאנשי עסקים, למנהלים, לראשי צוותים, להורים, לבני משפחה, לשכנים, לחברים ועוד ועוד.
התקשורת הבינאישית שלנו בנויה על יכולתנו להבין מצבים חברתיים ולפרשם. כיצד אנו עושים זאת?
בדרך כלל על סמך מבנה האישיות שלנו ועל סמך ניסיונות העבר שלנו באינטראקציות חברתיות.
כדי שהתקשורת בינינו ובין הזולת תהיה יעילה ותייצר את התוצאות המצופות, על סמך ידע והבנה ולא רק על סמך האינטואיציה, עלינו להכיר את סגנון התקשורת של הזולת, כך שנוכל לתקשר עמו בסגנונו.
סגנון תקשורת זו בעצם שפה. אם נדבר עם אדם בשפתו, הוא יבין אותנו וקיימת אפשרות שנייצר עמו תקשורת יעילה ונשיג את מטרותינו, תוך שיתוף והבנה. אך אם נתעקש לדבר בשפתנו שאינה שפתו, הוא לא יבין אותנו וייווצר "רעש" או "קצר" בתקשורת בינינו, ואז לא נצליח להשפיע על הזולת ולא נצליח להשיג את התוצאות בהן אנו רוצים.
למידת סגנונות תקשורת הינה רכישת כלי נפלא להעברת מסרים, שכנוע, הבנת האחר, הדגשת דברים החשובים לנו והעיקר – יצירת תקשורת ומערכות יחסים בין אישיות אפקטיביות וטובות.
למידת סגנונות תקשורת זו מתנה לחיים.
ד"ר יצחק אדיג'ס, מומחה עולמי לניהול ולהתנהגות ארגונית, איבחן ארבעה סגנונות ניהול מרכזיים בתוך מבנה ארגוני. כידוע, סגנון הניהול משקף סגנון תקשורת, שהרי בבסיס הניהול קיימת התקשורת עם הזולת. נתייחס אפוא, לארבעת הסגנונות כארבעה פרופילים של אישיות, כאשר כל אדם ניחן בסגנון אחד מובהק ומאפיינים של הסגנונות האחרים.
אציג להלן את ארבעת הסגנונות – כל סגנון ומאפייני ההתנהגות של האדם המזדהה אתו, הדרך ליצור עמו תקשורת טובה, מה ניתן לצפות ממנו בחברה, בעסקים ולבסוף טיפ קטן לכל סגנון.
המשימתי – producer – P
אפיוני אישיות – טיפוס של מנהיג ומוביל. אדם מעשי, יעיל, אסרטיבי, יצרני, דייקן, עובד מסור ומשקיע. משליט סדר בסביבתו. נוטה לבצע הכול בעצמו ולא מאציל סמכויות. אוהב לקחת את הקרדיט לעצמו. מתקשה בהפגנת רגשות. מעדיף להתמקד בתוצר מאשר ביחסי אנוש. מתפקד היטב במצבי לחץ.
יצירת קשר – יש לפנות אליו באופן תמציתי, להיות ממוקד, להגדיר נושא, מטרות ואופן פעולה, להנחות אותו בדיוק לגבי התוצאות המצופות ממנו, לאפשר לו להוביל ולהנהיג.
למה לצפות – ניתן לסמוך על הטיפוס המשימתי שישליט סדר וארגון בכל מסגרת, שיקבל על עצמו אחריות מלאה לביצוע כל משימה שתוטל עליו. העובדה שהוא כה משימתי תגרום לאחרים לקבל את סמכותו ומנהיגותו.
טיפ – להפנים את ערך הקשר וטיפוח יחסי אנוש טובים עם הזולת, לבל ימצא עצמו לפתע "לבד בצמרת".
המנתח – administrator – A
אפיוני אישיות – תכליתי. יעיל. מסודר. סגנון עבודה ליניארי. שקט ופורמאלי. מדבר לאט כדי להימנע מטעויות. עוסק יותר בדרך ובשיטה בה הדברים מתבצעים. בעל רגישות גבוהה לפרטים. בעל כושר ארגון מצוין. נמצא בשליטה ופחות מפגין רגשות. לעתים מעדיף לעבוד לבד מאשר בקבוצה.
יצירת קשר – יש לפנות לטיפוס "המנתח" בניחותא ובנועם, כדי לפתח בו אמון. חשוב לשאול לדעתן, להקשיב לו ולערב אותו בהחלטות. לכבד את גבולותיו האישיים. מומלץ להציג בפניו ניתוח רחב של מידע – בגרפים, במצגות, בטבלאות ולבצע תאום ציפיות באשר לדרך ולתוצאות.
למה לצפות – להשפיע השפעה מרסנת על הקבוצה. להיות אובייקטיבי ולא לתת להכרות אישית להיות חלק משיקוליו..
טיפ – להיות יותר פתוח לצורת המחשבה של אחרים ולהשתדל לתקשר עמם.
המקדם – E – entrepreneur
אפיוני אישיות – כריזמטי, פתוח, חברותי, מתלהב, בעל חזון, יצירתי.רואה דברים לפני כולם. עוסק בכמה פרויקטים בו זמנית – "מולטי טסקינג". גדוש ברעיונות, אך חסר עניין בפרטים. נוטה לווכחנות. נוטה לעתים לחולמנות. בעל יכולת ביצוע מועטת. עוסק רוב הזמן בחשיבה ובשיחה על רעיונות חדשים.
יצירת קשר – יש לפנות לטיפוס "המקדם" בהתלהבות, לשבח אותו, לאפשר לו מגוון של עיסוקים, שיעניקו לו ענין רב, להציג בפניו את האתגר שבעשייה, כך שיחוש כשותף וכמעלה רעיונות. יש להציע לו מבנה מאורגן, גישה תמיכתית ושיטתית.
למה לצפות – להיות הכוח המניע בכל מקום. להכניס רוח חיים לקבוצה. לקדם פעילויות חברתיות. להיות במיטבו בתפקידו ובקשר עם הממונים עליו.
טיפ – להיות פחות תוקפני ופחות קופצני. לסמוך גם על עצמו במקום לבקש אשרור על כל מעשה מאחרים.
התומך – I – integrator
אפיוני אישיות – נקשר בקלות לבני אדם. אוהב שלום. יודע להשכין שלום ולהרגיע ויכוחים. מקשיב לאחרים ומתאים עצמו לדעת הרוב. מסוגל לגשר ולאחד בין אנשים מכל הסגנונות. יודע לראות את התמונה הכוללת. בדרך כלל אינו תחרותי. משתדל בכל מחיר לרצות אחרים ולא לפגוע בהם.
בחיים הזוגיים הוא הפרטנר המושלם.
יצירת קשר – יש לפנות אליו ברגש וברכות, להעניק לו תשומת לב מרבית, לתת לו תחושה של אכפתיות, דהיינו: שתחושותיו ורגשותיו חשובים לא פחות מהישגיו העסקיים. כדי שישלים משימה, יש להציג בפניו את המסגרת בכללותה. אין לצפות שישתף פעולה עם דברים שאינם מקובלים עליו.
למה לצפות – לסייע בקרוב לבבות ובפתרון קונפליקטים. ניתן לצרפו לכל קבוצה, כי הוא יסתדר כהלכה עם כל אחד מהסגנונות האחרים. למלא בנאמנות את המוטל עליו.
טיפ – להיות יותר אסרטיבי. ללמוד לעמוד על דעתו ורעיונותיו. להיות מוכן להסתכן בחוסר הסכמה של אחרים.
אחת הדרכים לפתח מערכות יחסים אשר יועילו לנו בהשגת מטרותינו ובהגשמת יעדינו, היא היכולת להכיר את סגנון התקשורת האישי שלנו וכמובן את סגנון התקשורת של זולתנו.
כאשר נכיר שני דברים חשובים אלו, יהיה באפשרותנו להתאים את הגישה שלנו לגישה של בן-שיחנו וכך לשדרג את מערכות היחסים שלנו ולשפר את התקשורת שלנו עם סביבות חיינו.
כאמור, כל אדם ימצא בין ארבעת הסגנונות שהצגתי את הסגנון המאפיין אותו במיוחד, ויש להניח שימצא אפיונים נוספים בסגנונות האחרים.
משימות:
לפניכם משימות תקשורת בינאישית, האמורות ללוות אתכם בחיי היום יום שלכם – במשפחה, בפגישות חברתיות, בפגישות עסקיות ועוד. יתכן שבתחילה לא תצליחו להשתלט על כל הפרטים, אך ככל שתתמידו, יהפוך הדבר לחלק חשוב מאישיותכם ותצאו נשכרים.
- זהו את סגנון התקשורת האישי שלכם.
- זהו את סגנון התקשורת המשני אם ישנו.
- שימו לב כיצד אנשים סביבתכם מגיבים לסגנון שלכם.
עתה, כשאתם ממוקדים סגנון – נסו להיזכר מה אמרו לכם בהקשר של התנהגות כזו או אחרת המאפיינת אתכם.
- זהו סגנונות תקשורת אצל אחרים.
- נסו להתגמש מול סגנונות תקשורת השונים משלכם.
אתן מספר דוגמאות:
– אם תהיה מהיר בשיח ובתגובה מול אדם המדבר לאט, תחמיץ את הקשר אתו.
– אם תיתן מידע כללי לאדם הדורש מידע ספציפי, החמצת את הקשר אתו.
– אם לא תאפשר לאדם בעל רעיונות להציג את רעיונותיו ותדרוש ממנו הסכמה עיוורת-החמצת אותו.
– אם לא תאפשר הרגשת שותפות לאדם שדבר זה עומד בהווייתו – החמצת אותו.
– אם תקבל באדישות את האדם המתלהב – החמצת אותו.
– אם תתמקד באישיותם וברגשותיהם של בני אדם ולא במשימותיהם, מול אדם המתמקד במשימות – החמצת אותו.
הוסיפו לעצמכם דוגמאות מתוך ניסיון החיים שלכם, כך שיקל עליכם לזהות סגנונות שונים ולהתנהג מולם.
שלכם,
ד"ר אמיר הלמר
מאמן אישי ויועץ עסקי בכיר
מומחה לשפת גוף וסנונות תקשורת